واكنش معاون سازمان توسعه تجارت؛
پیدا و پنهان نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی
سلامت باشی: به گزارش سلامت باشی، نمایشگاه های بین المللی در هر حرفه و صنفی، بعنوان شناسنامه و هویت کشور در زمینه منطقه ای و جهانی شناخته می شوند و از همین رو، باید با خصوصیت های خاص خودش برگزار شوند.
به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و…، یک موقعیت زمانی و مکانی برای نشان دادن توانمندی های تولید کنندگان داخلی برای رقابت با خارجی ها است. در واقع، برگزاری نمایشگاه را میتوان بهترین فرصت ممکن برای صنعت و اهالی آن دانست تا بتوانند خویش را در معرض نگاه خریداران و مصرف کنندگان محصولات آنها دانست. از همین رو، لازم است برای برگزاری چنین نمایشگاهی که ابعاد بین المللی آن بسیار قدرتمندتر از ابعاد داخلی نمایشگاه باشد؛ به یک سیاست کلان و یکسان رسید تا از تکرار مکررات جلوگیری شود. صنعت دارو و دو رویداد بین المللی صنعت داروسازی کشور به سبب این که توانسته در بازار داخلی و بین المللی، به نقطه ای برسد که توانایی رقابت با شرکتهای قدرتمند در صنعت داروسازی را داشته باشد؛ همواره بر اصل تمرکز در سیاست های دارویی برای رشد و توسعه صنعت و صادرات، تاکید و اصرار دارد. از همین رو، دو نمایشگاه بین المللی در زمینه تولید مواد اولیه دارویی و همینطور محصولات دارویی، همه ساله در کشور برگزار می گردد و استقبال خارجی ها هم روز به روز از این دو نمایشگاه بین المللی، در حال افزایش می باشد. اما، چرا صنعت داروسازی کشور دارای دو نمایشگاه بین المللی است. پاسخ این سوال خیلی روشن و شفاف است، زیرا، در یک نمایشگاه به عرضه توانمندی های صنعت در زمینه مواد اولیه و ماشین آلات صنعت پرداخته می شود و در نمایشگاه دیگر، محصولات کامل عرضه می شود. در واقع، صنعت داروسازی کشور این توانمندی را دارد که در دو نمایشگاه بین المللی، عرض اندام کند. زیرا، صنعت داروسازی از قدرت و توانایی بالایی برای رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردار می باشد. حضور شرکتهای دارویی از کشورهای صاحب نام دنیا در دو نمایشگاه بین المللی دارو در ایران، حکایت از این حقیقت دارد که صنعت داروسازی کشورمان توانایی رقابت و البته تسخیر بازارهای منطقه ای و بین المللی را دارد. وضعیت نمایشگاه های بین المللی تجهیزات پزشکی صنعت تجهیزات پزشکی و داروسازی، مکمل یکدیگرند و سلامت را نمی توان بدون یکی از این دو بال، به دست آورد. چه بسا در بعضی بیماری ها، تجهیزات پزشکی در اولویت باشد و بتواند جان بیمار را نجات دهد و در بیماری دیگری، دارو نیاز باشد و البته در بعضی درمان ها، نیازمند دارو و تجهیزات پزشکی به صورت همزمان هستیم. طرح این موضوع، از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم، تجهیزات پزشکی کم از دارو ندارد. اما، یک تفاوت بین صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی وجود دارد و آن، توانایی صنعت داروسازی در زمینه بین المللی است که خیلی جلوتر از تجهیزات پزشکی گام بر می دارد. از همین رو، لازم است صنعت تجهیزات پزشکی به جهت اینکه بتواند گامهای توسعه و پیشرفت را در زمینه بین المللی، سریع تر طی نماید؛ بر روی برگزاری یک نمایشگاه بین المللی متمرکز شود تا توانایی صنعت، بیشتر از پیش نمایان شود. زیرا، تکثر در برگزاری نمایشگاه ها در حالی که صنعت تجهیزات پزشکی نیاز دارد بیشتر از پیش حمایت شود، به هیچ عنوان نمی تواند اقدام مثبت و قابل قبولی باشد. شرکتهای خارجی در حوزه تجهیزات پزشکی، از چند سال قبل، با نمایشگاه بین المللی ایران هلث، آشنا شده اند و تمرکز بر روی یک نمایشگاه بین المللی، می تواند وجهه و جایگاه صنعت را در نگاه رقبای خارجی بالا ببرد. زیرا، نمایش توانمندی های صنعت تجهیزات پزشکی کشور در چارچوب دو نمایشگاه بین المللی، چندان به مذاق خارجی جهت شرکت در این دو نمایشگاه، خوش نمی آید. شاید مهم ترین دلیل برای برگزاری یک نمایشگاه بین المللی در حوزه تجهیزات پزشکی، میزان تولیدات و واردات است که هنوز وزنه واردات بر تولیدات می چربد و لازم است برای پشتیبانی از تولید داخل، تمرکز را بر روی یک نمایشگاه و در جهت پشتیبانی از تولید داخل قرار داد تا بتواند پله های رشد و توسعه را سریع تر بپیماید و به سطح صنعت داروسازی کشور برسد. در همین حال، محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت، مبحث بین المللی بودن نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران مِد را خلاف ضوابط دانسته است. بنابراین، صنعت تجهیزات پزشکی برای عبور از چالش ها و حاشیه های صدمه زا، می بایست بر روی یک نمایشگاه بین المللی با سابقه چند ساله متمرکز شود.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب