سلامت باشی SalamatBashi.ir
یافته جدید تحقیقاتی؛

پیشبینی زمان مرگ با یک روش جدید

پیشبینی زمان مرگ با یک روش جدید

به گزارش سلامت باشی، محققان گزارش می دهند که آزمایش جدیدی به نام CheekAge که بر مبنای سواب سریع سلول ها در دهان است، امکان دارد روزی برای پیشبینی مدت زمان زندگی فرد مورد استفاده قرار گیرد.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، این آزمایش آن چه را که بعنوان اپی ژنتیک شناخته می شود ردیابی می کند: روشی که در آن محیط یا سبک زندگی یک فرد بر عملکرد ژن های آنها در طول عمر تاثیر می گذارد.
یک نشانگر کلیدی اپی ژنتیک متیلاسیون DNA است، تغییرات مولکولی در قسمت های DNA که می تواند فعالیت یک ژن را بدون تغییر ترکیب اساسی آن تغییر دهد.
آزمایش جدید CheekAge نوعی «ساعت اپی ژنتیک» است که نشانگرهای متیلاسیون DNA اپی ژنتیکی را در سلول های سوآب بدست آمده از گونه گرفته شده است، تحلیل و بررسی می کند.
به گفته محققان، به نظر می آید الگوهای خاصی از متیلاسیون با طول عمر مورد انتظار ارتباط داشته باشد.
دکتر «ماکسیم شوخیرف»، نویسنده اول این مطالعه، توضیح داد: «محل های متیلاسیون خاص بخصوص برای این ارتباط مهم هستند، و پیوندهای بالقوه بین ژن ها و فرآیندهای خاص و مرگ و میر انسان ثبت شده توسط ساعت ما را آشکار می کنند.»
یافته های جدید بر مبنای داده های برنامه دانشگاه ادینبورگ است که شیوه زندگی، ژنتیک و سلامت بیشتر از ۱۵۰۰ اسکاتلندی متولد سالهای ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۶ را ردیابی می کند.
شرکت کنندگان هر سه سال یک مرتبه تحت آزمایش متیلاسیون DNA با استفاده از سلول های خونی قرار گرفتند. بیشتر از ۴۵۰۰۰۰ محل متیلاسیون جداگانه روی ژنوم آنها مورد آزمایش قرار گرفت.
نتایج اپی ژنتیک سلول های خونی آنها با نتایج آزمایش CheekAge مقایسه شد.
نویسندگان گفتند: «نتایج ما نشان داده است که CheekAge به صورت قابل توجهی با مرگ و میر در مجموعه داده های طولی مرتبط می باشد و بر ساعتهای نسل اول آموزش داده شده در مجموعه داده های حاوی داده های خونی برتری دارد.»
به طور مشخص تر، «به ازای هر افزایش با یک انحراف استاندارد در CheekAge»، احتمال مرگ به هر علتی ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر، آزمایش اپی ژنتیک مبتنی بر خون استاندارد طلایی است، اما گرفتن نمونه سواب ساده از گونه برای بیماران آسان تر از خون گیری است.
شوخیرف اظهار داشت: «بر اساس این مطالعه جدید، به نظر می آید نتایج CheekAge منعکس کننده نتایج آزمایش خون است. این نشان داده است که یک سواب ساده و غیرتهاجمی گونه می تواند جایگزین ارزشمندی برای مطالعه و ردیابی زیست شناسی پیری باشد.»
وی اضافه کرد: «مطالعات آتی همینطور برای شناسایی ارتباط های دیگر غیر از مرگ و میر ناشی از تمام دلایل می تواند با CheekAge مورد نیاز باشد. این موارد می تواند شامل دوره زندگی سالم و عاری از بیماری و ناتوانی مزمن در رابطه با سن باشد.»

1403/07/14
20:49:43
5.0 / 5
126
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد