سلامت باشی SalamatBashi.ir

۵ موردی که می توانند دلیل خستگی شما باشند

۵ موردی که می توانند دلیل خستگی شما باشند

سلامت باشی: همه ما در طول روز با خستگی آشنا هستیم اما خستگی های زیاد و طولانی می تواند دلیلهای مهمی دیگری داشته باشند.


به گزارش سلامت باشی به نقل از ایسنا، خستگی یک علامت رایج است که می تواند توسط مجموعه ای از عوامل مانند شرایط پزشکی و استرس یا خواب ضعیف ایجاد شود. البته در خیلی از موارد می توانید تغییراتی ایجاد کنید که به بازگرداندن انرژی شما کمک می نماید، اما برای درمان آن باید ریشه مشکل را پیدا کنید.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، چند عامل اصلی وجود دارد که اغلب موجب خستگی می شوند که عبارتند از:
۱- استرس: تعدادی از مردم گزارش کرده اند که احساس خستگی فزاینده ای دارند. این امر ممکنست اثرات ماندگار بیماری همه گیر کووید-۱۹ باشد و یا به طور دقیقتر، استرس ناشی از آن. همین طور تغییر مسئولیت ها، کار اضافه شده، مراقبت از کودک، فشارهای مالی و کاهش فرصت های اجتماعی تنها تعدادی از استرس هایی هستند که حالا افراد با آن مواجهند و استرس مزمن می تواند منجر به خستگی شود. وقتی فرد تحت استرس قرار می گیرد، سطح هورمونی به نام کورتیزول بیشتر می شود که می تواند موجب مشکلات خواب و همین طور احساس اضطراب و سایر علایم شود.
۲- تغییرات هورمونی در زنان: تغییرات هورمونی می تواند منجر به تغییر متابولیسم و اختلالات خواب شود که منجر به خستگی می شود. کاهش هورمون های زنانه مانند استروژن، در دوران گذار یائسگی ممکنست موجب گرگرفتگی شود که می تواند منجر به اختلال خواب شود. گرگرفتگی دوره های کوتاهی است که در ضمن آن بدن بیش از اندازه گرم شده و پوست ممکنست برافروخته شود که برای چند ثانیه یا چند دقیقه دوام می آورد. اگر این علائم در شب اتفاق افتند، می توانند خواب راحت را سخت کنند و خستگی در روز بعد را بالا برند.
۳- مشکلات در رابطه با غده تیروئید: تیرویید یک غده پروانه ای شکل در جلوی گردن است که متابولیسم را تنظیم می کند. زمانی که غده تیروئید کم کار است و سطوح ناکافی هورمون تیروئید را تولید می کند (شرایطی که کم کاری تیروئید نامیده می شود)، علاوه بر علایم دیگر، می تواند موجب ایجاد احساس خستگی شود. زنان بیش از مردان به بیماری تیروئید مبتلا می شوند و با افزایش سن میزان بروز آن بیشتر می شود.
۴- رژیم غذایی: اگر فرد رژیم غذایی متعادلی نداشته باشد، ممکنست منجر به کمبود ویتامین شود که می تواند انرژی فرد را کم کند. دو مورد از رایج ترین آنها کمبود ویتامین D و ویتامین B۱۲ است. همین طور گاهی اوقات خستگی ناشی از کم آبی بدن است.
۵- عادات بد خواب یا اختلالات خواب: واضح ترین دلیلی که ممکنست موجب احساس خستگی شود، نداشتن خواب کافی است که گاهی اوقات ناشی از عادات بد خواب است. شب ها تا دیروقت بیدار ماندن و تماشای بیش از اندازه صفحه نمایش از عادت هایی است که اساسا می توانند بر سطح انرژی افراد تأثیر بگذارند. افرادی که برنامه کاری دارند که مستلزم بیدار ماندن تمام شب است، ممکنست برای رسیدن به خوابی آرام و عمیق با مشکل مواجه شوند. اما خواب ناکافی همین طور می تواند ناشی از بی خوابی یا کیفیت پایین خواب ناشی از استرس یا اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب باشد. در آپنه انسدادی خواب بافت های گلو در طول خواب شل می شوند و بطور دوره ای راه هوایی مسدود شده و موجب وقفه های تنفسی می شوند که خواب را مختل می کند.




منبع:

1403/07/23
08:19:07
5.0 / 5
52
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد