فوق تخصص عصب شناسی زبان خبر داد؛
تشخیص اختلال یادگیری زبان مادری كودكان
سلامت باشی: عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از طراحی و اجرای آزمون های بالینی زبانی برای تشخیص اختلال یادگیری زبان مادری كودكان آگاهی داد.
به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، رضا نیلی پور فوق تخصص عصب شناسی زبان و زبان شناسی بالینی، اظهار داشت: آزمون های بالینی زبانی، برای تشخیص میزان و شدت اختلال یادگیری زبان مادری در کودکان، طراحی و اجرا شده است، و با بهره گیری از آن می توان کودکان را قبل از آغاز دوره پیش دبستانی و آموزش های رسمی، برای ورود به مدرسه آماده کرد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با معرفی آزمون بالینی زبانی رشدی که با همکاری متخصصان حوزه گفتاردرمانی کشور، طی سه سال قبل طراحی شده، اضافه کرد: یکی از خاصیت های مهم آزمونهای زبانی، داشتن حساسیت لازم برای شناسایی میزان اختلال های زبانی کودکان در مقایسه با همتایان سنی آنان است که خوشبختانه آزمون طراحی شده توسط متخصصان کشورمان، دارای حساسیت و دقت کافی است تا جایی که به کمک آن می توان توانمندی های زبانی شناختی کودکان در گروه های سنی ۳ الی ۷ سالگی را سنجید و از نتایج آن، در توانبخشی کودکان دارای اختلال استفاده نمود. وی با اشاره به نتایج تحقیقات جدید علوم شناختی، اظهار داشت: بر طبق این تحقیقات، کودکان در محیط خانوادگی سالم حتی از دوران رشد جنینی با آهنگ صدا و مهرورزی های مادر خود آشنا می شوند و پیوند های نورونی آنان در مغز کودکان نقش می بندد و پس از تولد و در دوران رشد پیش دبستانی هم کودکان می توانند حتی بیش از یک زبان را در شرایط مناسب فرهنگی و خانوادگی، و بدون آموزش رسمی براحتی یاد بگیرند. به همین سبب است که نقش پررنگ محیط و بوم زیست در گسترش رشد شناختی کودک اهمیت پیدا کرده است. نیلی پور اضافه کرد: در عین حال شواهد بالینی نشان داده، بعضی از کودکان هم در موقعیت های ناسالم محیطی دوران رشد و یا بدون علت شناسی خاصی، حتی در یادگیری زبان مادری خود گرفتار مشکل می شوند و توانایی های زبانی آنان در مقایسه با همتایان سنی خود، با تاخیر و مشکلات زیادی هم راه است، که بی توجهی به این نوع مشکلات کودکان، می تواند در رشد شناختی آینده آنان در سال های بعد و در دوران تحصیلات رسمی اثرات نا مطلوبی به جا بگذارد. وی افزود: به همین سبب درصدد برآمدیم تا با تاکید بر یافته های جدید علوم شناختی در زبان شناسی بالینی و با کمک همکاران این حوزه، آزمون های جدید زبانی بالینی را در چارچوب طرح پژوهشی، برای شناسایی کودکانی که در یادگیری و بکارگیری زبان مادری خود مشکل دارند، طراحی نماییم و جهت استفاده در توانبخشی شناختی، در اختیار گفتار درمانگران قرار بدهیم. عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، اظهار داشت: اما از آنجائیکه زبان، یک نظام فرهنگی شناختی است، پس لازم بود آزمون های بالینی زبانی ما هم بر طبق خصوصیات ساختاری و فرهنگی زبان فارسی تدوین شوند تا ضمن کاربرد آن در توانبخشی شناختی زود هنگام کودکان دارای اختلال یادگیری زبان، از نتایج آنها، علت مشکل کودکان در یادگیری زبان مادری را تشخیص داد. نیلی پور اشاره کرد: این آزمون، به عنوان طرح پژوهشی شرکت دانش بنیان «زبان آزمای بالینی شناختی» و با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ریاست جمهوری، طراحی و استانداردسازی شد تا برای ارزیابی و توانبخشی کودکان دارای اختلال یادگیری زبان، در اختیار مراکز گفتاردرمانی کشور قرار بگیرد. او در آخر اضافه کرد: به جهت اینکه بتوانیم به آزمونی حساس و دقیق جهت ارزیابی کودکان در حال رشد دست بیابیم، این آزمون را با کمک همکاران گفتاردرمانگر در پنج استان تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و مازندران و برای بیش از ۱۴۰۰ کودک بدون مشکل یادگیری زبان مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و بر طبق نتایج آن، استانداردها و هنجارهای مناسب زبانی را برای هنجار زبانی کودکان سالم در گروه های سنی ۳ تا ۷ سال به دست آوردیم.
منبع: سلامت باشی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب